Strategija
mobilnosti in varnosti: odprti dialog med županom in občani
Občina Dobrova - Polhov Gradec si v zadnjih letih na
različne načine prizadeva za varnost vseh udeležencev v prometu, tako da se
posveča potrebnim spremembam v prometni infrastrukturi, sodeluje z Ministrstvom
za infrastrukturo, šolami in starši, ter nenazadnje občane ozavešča o korakih,
ki so potrebni, da si vsak posameznik zagotovi varno pot – ne glede na to ali
potuje z avtom, vozilom javnega prevoza, s kolesom ali peš. Če se spomnimo le
nekaterih primerov preventivnega delovanja: v oktobru 2019 je Svet za
preventivo in vzgojo v cestnem prometu v sodelovanju z Agencijo RS za varnost v
prometu ter Policijo organiziral preventivno akcijo Pešec, bodi viden,
bodi previden, novembra pa je Zavod varna pot na dobrovski osnovni šoli
ozaveščal o Viziji NIČ in pomenu upoštevanja cestno-prometnih
predpisov. Omenjene aktivnosti so znak celostnega pristopa k reševanju omenjene
problematike.
Ena zadnjih takih aktivnosti je Vprašalnik o
prometu in javnih površinah v Občini Dobrova - Polhov Gradec. Anketa, ki je
bila od 27. 1. 2020 do 20. 2. 2020 dostopna občanom v tiskani ter elektronski
obliki, je bila namenjena pridobitvi podatkov o potovalnih navadah občanov ter
njihovem mnenju o prometnem sistemu v občini, da bo lahko načrtovanje nadaljnje
prometne strategije prilagojeno njihovim potrebam in pričakovanjem. V projektu
je bilo tako pridobljenih 661 ustrezno izpolnjenih anket, ki kažejo sliko
prometnih navad prebivalcev naše občine. Več kot dve tretjini anketirancev (68
%) je namreč odgovorilo, da dnevno potujejo v Ljubljano zaradi šole ali službe,
kar kaže, da v prometu naše občine prevladujejo predvsem dnevne delovne
migracije v Ljubljano, pri tem pa velika večina pot opravi z avtom. Anketa je
pokazala tudi, da so občani močno nezadovoljni s stanjem prometnih ureditev v občini;
izrazili so nezadovoljstvo z urejenostjo šolskih poti, pločnikov, pešpoti,
prehodov za pešce, osvetljenosti poti, kolesarskih povezav, parkirišč za
kolesarje, prav tako pa niso zadovoljni z varnostjo pešcev in kolesarjev, s
prilagojenostjo prometa starejšim in gibalno oviranim ter hitrostjo motornega
prometa. Kot najnujnejši prometni ukrepi po mnenju občanov pa so se izkazali
zagotovitev več površin za pešce in kolesarje ter izboljšanje šolskih poti.
Najbolj zanimiva za vse snovalce prometne strategije Občine Dobrova - Polhov
Gradec pa je zadnja rubrika vprašalnika, ki je vse anketirance pozvala, da
podajo lastno mnenje oziroma komentar o prometu v občini. Kar 200 komentarjev
je namreč vir informacij iz prve roke – informacij, ki si zaslužijo še posebno
obravnavo, saj izpostavljajo ključne težave občinske prometne
infrastrukture.
Bistveni rezultati ankete so bili predstavljeni tudi na
javni razpravi naslovljeni Občina po meri človeka, ki je potekala v
sredo, 4. 3. 2020, v avli OŠ Dobrova. Javna razprava je bila povabilo občanom,
da pristopijo k odprtemu dialogu z občino, ki pripravlja Strategijo
mobilnost in varnosti, oziroma kot je bilo izpostavljeno v okviru
organizacije javne razprave: »ker načrtujemo za ljudi, moramo načrtovati z
ljudmi«. Vsi si namreč želimo varnosti v prometu, ne glede na našo starost,
zdravje, socialni status ali kraj prebivanja. Zato Strategija
mobilnosti in varnosti, ki jo občina pripravlja v sodelovanju s podjetjem
PNZ d. o. o., ki nudi strokovno podporo pri načrtovanju in projektiranju na
področju prometa, predstavlja nov pristop k trajnostnem in celostnem
načrtovanju prometa v občini. Strategija bo upoštevala predvsem potrebe pešcev,
kolesarjev in uporabnikov javnega potniškega prometa. Na začetku razprave je
župan Franc Setnikar poudaril, da se moramo zavedati, da se s takimi oziroma
zelo podobnimi težavami soočajo številne druge občine, ne le naša. V potrditev
tega so predstavniki PNZ povedali, da ima trenutno kar 80 slovenskih občin v
izdelavi dokument, ki ureja probleme varnosti v prometu ter začrtava nadaljnji
razvoj prometne infrastrukture v skladu s potrebami in trendi v
mobilnosti.
Potek javne razprave je zarisala Katja Miklič iz podjetja
PNZ d. o. o., ki je v uvodu predstavila rezultate analize trenutnega
stanja na področju prometa, kamor je veliko doprinesla poleg pregleda obstoječe
dokumentacije in ogleda terena tudi omenjena anketa. Drugi del javne razprave
pa ni bil namenjen le poslušanju, temveč predvsem aktivnem sodelovanju vseh
obiskovalcev. V nadaljevanju so bili namreč občani pozvani, da samostojno na
delovnem listu označijo pet prioritet prometne urejenosti v občini, ter
izpostavijo pet pridevnikov, ki opisujejo Občino Dobrova - Polhov Gradec čez 20
let, da bi tako prispevali k oblikovanju vizije občinskega prometnega razvoja.
Temu je sledilo delo v skupinah – udeleženci javne razprave so se razdelili v
štiri skupine. Vsaki je bila določena ena izmed tem: hoja, kolo, javni potniški
prevoz in avto. V skladu z navodili so nato ob uporabi zemljevida občine za svojo
temo napisali gonilne dejavnike, priložnosti, prednosti ter zaviralne
dejavnike, pa tudi izzive in nevarnosti, ter najpomembneje predloge ukrepa. Tak
način dela je omogočil, da je vsakdo lahko konstruktivno in usmerjeno izrazil
svoje mnenje ter neovirano podal pobude za spremembo. Pregled rezultatov
skupinskega dela je ponovno izpostavil nekatere že znane težave v prometni
infrastrukturi, doprinesel pa je tudi številne nove vpoglede v problematiko.
Beseda je tako med drugim tekla o nujnosti vzpostavitve dodatnih avtobusnih
linij, potrebi po dodatnih površinah za pešce, dodatnih ukrepih za omejitev
hitrosti vozil, popravilu dotrajanih vozišč ter poleg ureditve središč
Polhovega Gradca in Dobrove tudi o ureditvi in dograditvi prometne
infrastrukture v manjših krajih. Ena stvar je postala na javni razpravi še bolj
jasna – da bo občinska infrastruktura bila popolnoma usklajena s pričakovanji
in željami občanov, bo potrebnega še nekaj časa ter veliko sredstev. Prav zato
pa bo Strategija mobilnosti in varnosti igrala v prihodnosti
pomembno vlogo, saj bo vzpostavila ter ohranjala jasno pot razvoja.
Javna
razprava, ki jo je zaključila podelitev nagrad izžrebancev v nagradni igri v
sklopu Vprašalnika o prometu in javnih površinah v Občini Dobrova -
Polhov Gradec, je ponovno poudarila potrebo po sodelovanju med občani ter
občinskimi organi, saj vsi stremimo k istemu cilju: k varni, občanom prijazni
in polno razviti občini.